Michal Viewegh má na kontě řadu úspěšných knih, které se dočkaly filmové podoby. Proslavil se knihou Báječná léta pod psa a od té doby napsal několik románů, novel a povídkových sbírek, ve kterých vtipně a výstižně reflektuje jak českou společnost, tak svůj vlastní život. Umí skvěle vykreslit charaktery lidí a jeho literární dialogy jsou znamenité a věrohodné, proto jsme mu položili pár otázek.
Díky za kompliment. Léta psaní jistě mají vliv, nicméně bych řekl, že za uměním napsat dobrý, věrohodný dialog stojí jakýsi základní spisovatelský instinkt nebo chceš-li jistý základní talent.
Snad každý spisovatel naslouchá a pozoruje jaksi automaticky. Já tedy určitě.
Obecně při korekturách přepisuji málo, ale to je tím, že píšu relativně pomalu a každou větu a zejména souvětí piluju a opravuju už ve chvíli, kdy vzniká. Ve svých dialozích občas škrtám a „hutním“, nebo se je dodatečně pokouším „zvtipnit“.
Jako bývalý učitel tvůrčího psaní a občasný porotce literárních soutěží bych jmenoval zejména tyto dvě chyby: zbytečnost a rozvleklost. Základní dvě funkce dialogu jsou: zaprvé charakterizovat postavu a zadruhé posouvat děj, popřípadě kombinace obojího. Dialog není slovní vata. Častou chybou je i malá realističnost dialogů, a z ní přímo plynoucí nízká věrohodnost: postavy spolu mluví, a já jako čtenář mám okamžitě pocit, že takhle by to ve skutečnosti onen člověk nikdy neřekl.
Chovám jistý základní obdiv ke každému autorovi, v jehož knihách dialogy sedí, tj. působí věrohodně a minimálně neruší… Vtipný či sofistikovaný dialog je bonus navíc. Mám-li uvést příklad, pak z české literatury třeba Josef Škvorecký, ze světové samozřejmě Hemingway nebo Raymond Carver.
Bezradný občas bývám při hledání tématu, při psaní už tolik ne. V posledních letech mám kvůli své poškozené paměti problém s udržením časových rovin. Řeším to velkou čtvrtkou a barevnými fixami.
Připravila Alžběta Bublanová, spisovatelka a lektorka psaní
Rádi byste zkusili tvůrčí psaní? Vyzkoušejte naše kurzy tvůrčího psaní anebo Lekce tvůrčího psaní Michala Viewegha.