Proč byste měli myslet na své čtenáře?

Proč byste měli myslet na své čtenáře

Mnoho začínajících spisovatelů dělá chybu v tom, že nemyslí na svého čtenáře. Samozřejmě, že touha psát vyvěrá z vás, samotných autorů, a většina uvádí, že chce psát pro sebe. Pokud s psaním teprve začínáte, určitě byste měli psát primárně pro sebe, zkoumat svá témata, odhalovat svůj vnitřní autorský hlas, poznávat jednotlivé literární a jazykové prvky. Pokud jste již ale našli jistotu, znáte základy řemesla tvůrčího psaní a nespokojíte se psát jen do šuplíku, pak byste se měli vážně o své čtenáře začít zajímat.

Vnímat svého čtenáře nebo ne?

Když jsem ve skupině Tvůrčího psaní z obýváku vyhlásila anketu o to, jak moc autoři myslí na své čtenáře, zvedla se vlna emotivní diskuze. Autoři většinou píšou pro sebe a „v duchu se modlí, aby se to líbilo také čtenářům“. Druhou nejpočetnější skupinou jsou ti, kdo se vůbec čtenářem nezabírají a píšou si podle svého. Těch, kdo potřebují vědět, pro koho píší je opravdu zlomek.

V diskuzi padla i úvaha nad kvalitou díla, které je psáno primárně pro své cílové čtenáře. Určitě jste narazili na Padesát odstínů šedi. I když jste knihu nikdy nečetli, víte o čem je. Je tak známá, že se nám vpila pod kůži, i když jste ji nikdy neotevřeli. Říká se ale, že už tak dobře napsaní není. Edgar Allan Poe svá témata chladně kalkuloval. Charles Dickens, který dětství prožil v bídě, dostal na Kroniku Pickwickova klubu zakázku. Díla těchto velikánů, i přestože psaná s cílem prodat, zachovávají kvalitu, a boří mýtus o tom, že psát na zakázku nebo s ohledem na čtenáře je špatné.

To dokládá i úspěch českých spisovatelů. Šikmý kostel Karin Lednické stejně jako Hana Aleny Mornštajnové se veze na vlně obliby historických románů. Jedná se o čistou náhodu nebo kalkul? A nejde spíše o míru autorovy vyzrálosti?

Jak moc jsi, autore, vyzrálý?

Vnímat svého čtenáře a pracovat s ním může být pro autora obohacující. Osobně si myslím, že to dělá kromě jiného autora spisovatelem. „Pro čtenáře píše ten spisovatel, který je už vypsaný a psaní nebere jen jako formu terapie, ale ví, že jeho příběhy mají dopad,“ říká autorka pěti knih a lektorka psaní Alžběta Bublanová.

Během svého působení v projektu jsem si začala všímat, jak moc (ne)vyzrálost autora ovlivňuje jeho tvorbu. Jedna věc je naučit se a zvládnout základy tvůrčího psaní, druhá vybrat si pro sebe vhodné prostředky, které mu pomohou v nacházení vlastního stylu a vyjadřování, a třetí, podstatná věc, jak moc autor dozrál ve svém tvůrčím procesu, a otevírá se novým přístupům a možnostem, včetně střídání žánrů, nacházení nových, neznámých témat, volby pro něho neobvyklých forem vyprávění. Jak příběh podat tak, aby se nejen líbil autorovi, ale také zapůsobil mezi čtenáři.

Co píšete a pro koho?

Co tedy získáte tím, že budete na svého čtenáře myslet? I začínající autoři by měli vědět, že tím, že si ujasní, o čem píší, tak trochu definují svou cílovou skupinu. Píšete pohádky? Pak píšete pro děti. Podle toho, jak jsou staré, volíte i jazyk. Jinak budete mluvit na tříleťáky a jinak na desetileté. Bude se váš malý čtenář zajímat o vesmír nebo princezny? Jak se dítě chová? Potřebuje si vše samo vyzkoušet nebo mu stačí názorně věci vysvětlit? Pokud se nespokojíte se samotným příběhem, a sami jste kreativní, stane se, že vymyslíte speciální knihu s interaktivními prvky. V druhém případě vám vystačí samotný příběh. Na koho tedy cílíte a máte pro tuto skupinu předpoklady? Nikdy byste se neměli nutit do něčeho, co vy sami nejste.


Díky tomu, že budete ve svém psaní vědomí, budete i vědět, do kterého nakladatelství svůj rukopis pošlete. „Vybírejte si nakladatelství podle toho, co vydávají, a neděste se, když vám neodpovídají. Možná jste se jednoduše netrefili,“ radí Gabriela Kostašová, redaktorka nakladatelství Jota.

Na výše uvedené pohádkové anabázi bude fungovat i vaše sci-fi, fantasy nebo román pro ženy. Vnímejte svého čtenáře hned od začátku své spisovatelské dráhy. Nakonec to oceníte vy, a vaši čtenáři zvláště!

Autorka článku: Andrea Selzerová, zakladatelka projektu Kurzy z obýváku a průvodkyně tvůrčího procesu

Fotografie: Eliška Kubíková

Zrajte autorsky s námi v Autorském klubu! Každý měsíc vám představíme jeden literární prvek ze čtyř originálních úhlů pohledu, do hloubky vaší tvůrčí potenciality. Díky předplatnému budete mít přehled o nejnovějších novinkách ve světě psaní a knih. Získáte také přístup k online rozhovorům se spisovateli a odborníky knižního trhu.

Jak si určit cílovou čtenářskou skupinu a pracovat s ní? To vám na základě svých zkušeností dopodrobna vysvětlí autorka šesti knih Ludmila Bakonyi Selingerová, která si prošla všemi cestami vydání. Co by ji usnadnilo a urychlilo jeji spisovatelskou cestu? Přihlašte se na webinář Autorský profil: jak dát o sobě vědět.