O nové generaci spisovatelů, boření mýtů, které panují kolem tvůrčího psaní, a Cvičebnici tvůrčího psaní, která nedávno vyšla v polském nakladatelství Moc Media… Redaktorka a blogerka Anna Maślanka vyzpovídala spisovatelku a lektorku tvůrčího psaní Alžbětu Bublanovou a zakladatelku projektu Kurzy z obýváku Andreu Selzerovou, které se práci s autory věnují již osmým rokem…
Anna Maślanka: Proč jste se začaly věnovat právě výuce psaní?
Andrea Selzerová: K psaní tíhnu od malička, patří k mému životu, díky něj se učím, vyjadřuji, poznávám… Když jsem přemýšlela, v čem bych se realizovala, co je mi blízké, byly to právě knihy a psaní.
Alžběta Bublanová: Tvůrčí psaní mě nabíjí, stejně tak studenti, kteří mě posouvají dál, já se vlastně učím s nimi. Je to krásný proces.
A.M.: Komu je určena vaše publikace? Je to spíše kniha pro ty, kteří píšou jen pro sebe a chtějí posílit svou kreativitu, nebo pro ty, kteří mají ambice se prosadit jako spisovatelé?
A.B.: Obojí. Je mnoho důvodů proč psát. Je dobré znát základy tvůrčího psaní, a je jedno, jestli chcete napsat bestseller nebo si psát jen do šuplíku.
A.S.: Cvičebnici jsme zamýšlely hlavně pro ty, co si psaní chtějí vyzkoušet a prozkoumat svůj tvůrčí potenciál. Je ale také pro ty, co již píší, a potřebují se ve svém psaní zorientovat a zlepšit. Moc dobře působí i pro takové autory, kteří zapomněli své psaní brát s lehkou hlavou.
A.M.: Teď to bude trochu provokativní otázka… Všude se píše o tom, že knih je už přebytek, že trh je zaplaven novými tituly a lidé nemají čas je všechny číst. Potřebuje svět opravdu nové spisovatele?
A.S.: Máte pravdu, zvlášť poslední dobou se roztrhl pytel se spisovateli, a zdá se, že kvalita knih klesá. Je proto dobré, abychom my, lektoři tvůrčího psaní, vedli autory k tomu, aby si na svá díla počkali, pilovali své psaní a trpělivost… Každá kniha má svůj čas.
A.B.: Je snadnější knihu vydat než například před dvaceti lety. Vzniká spousta nakladatelských platforem, které vydají knihu každému. Nemělo by se ale vydávat vše.
A.S.: Když se kniha uspěchá, je to znát, otráví to nejen redaktora, ale i autora samotného… a čtenář ve výsledku nemá z knihy takový požitek.
A.B.: Autor by si měl projít tím, že když je jeho dílo nedokonalé, musí zatnout zuby a přepsat jej. Naším cílem je, aby autoři dali do psaní vše a nevydávali hned první text, co napíší.
A.S.: Na druhou stranu je fajn, že se spisovatelem můžete stát, pokud vás psaní baví, jste houževnatí, učíte se a zkoušíte… Tvůrčímu psaní se dá naučit, je to řemeslo, jako každé jiné.
A.M.: Z čeho jste ve své publikaci vycházely – ze svých vlastních zkušeností se psaním nebo z toho, jak pracují jiní spisovatelé?
A.B.: Hlavně z našich zkušeností – jak s psaním samotným, tak s prací se studenty. Už víme, kde dělají chyby a co jim naopak jde. Také jsme něco nastudovaly.
A.S.: Vycházely jsme z naší tou dobou sedmileté praxe s autory a z toho, jak osobně vnímáme a prožíváme tvůrčí proces. S našimi studenty konzultujeme jejich potřeby a texty, máme přesnou představu, s čím bojují, co jim pomůže a co je dokáže posunout. Díky tomu jsme mohly vypracovat tuto knihu a představit jiný úhel pohledu na tvůrčí psaní. Tvůrčí psaní není jen o technice psaní, výběru jazyka, prostředků a stylu… Je to mnohem komplexnější obor, který zahrnuje i práci s osobním nastavením, s vlastní tvořivostí a přirozenými cykly, které se s ní pojí.
A.M.: Ve vaší knize se nacházejí také tipy na četbu, často je to literární klasika. Myslíte, že by měl začínající spisovatel číst hlavně tvorbu těch literárních velikánů, nebo by měl také sledovat současnou literaturu? Jak obecně důležité je podle vás pro mladého spisovatele čtení?
A.S.: Autor díky čtení načítá i různé techniky, formy a prostředky, slovní zásobu jak by smet. Je dobré mít načteno a sledovat i současný knižní trend.
A.B.: Klasičtí spisovatelé jsou nejlepšími učiteli. Jde o kvalitní literaturu a najdete v ní vše, co potřebujete k výuce tvůrčího psaní: bravurní dialogy, nosné zápletky, psychologické rozbory postav. Sledovat by měl ale člověk i současnou literaturu, i v ní se najde spousta perel. Čtení je hodně důležité, dobrý autor musí psát a číst. A to fakt hodně.
Polskou verzi článku najdete TADY. Děkujeme Anně Maślance za rozhovor a důvěru.
Cvičebnici tvůrčího psaní s bonusy zakoupíte v našem eshopu. Polskou verzi přes Moc Media.