Ať už píšeš román, scénář, osobní esej nebo deník, tento univerzální vzorec ti pomůže vytvořit příběh, který rezonuje – protože vychází z toho, co sami známe: volání ke změně, strach, odvahu, vnitřní růst.
Každá fáze této cesty může být jak součástí fiktivního příběhu, tak zrcadlem tvé vlastní cesty. Psaním můžeš zkoumat nejen osudy svých postav, ale i své vlastní vnitřní proměny.
Jak můžeš svůj příběh vyprávět? Pojďme pojmenovat 12 fází příběhu a říct si, co v každé fázi hrdina dělá a prožívá. Zároveň si na příkladu hrdinské cesty Harryho Pottera, dílu Kámen mudrců, ukážeme, jak se strukturou příběhu pracovat.
Hrdina žije v běžném prostředí. Nic nenasvědčuje tomu, že se blíží změna – ale něco hluboko uvnitř už možná volá po víc.
Příklad: Harry žije v přístěnku pod schody u Dursleyových. Je utlačovaný, osamělý a neví, že je čaroděj.
Přichází zlom – událost, výzva nebo problém, který hrdinu vytrhne z každodennosti.
Příklad: Přichází dopisy z Bradavic – pozvání do magického světa. Hagrid mu osobně sděluje, že je kouzelník.
Strach, pochybnosti nebo odpor. Hrdina váhá – cesta se zdá příliš nejistá, příliš velká.
Příklad: Dursleyovi se snaží dopisům zabránit. Harry je zmatený a nejistý, co to všechno znamená.
Objevuje se rádce nebo průvodce – vnější nebo vnitřní – který pomůže, poradí nebo předá klíčový nástroj.
Příklad: Hagrid je první „průvodce“, později se této role chopí i Brumbál a další učitelé. Harry dostává první magické předměty a rady.
Hrdina udělá rozhodující krok. Opouští známé a vstupuje do nového, neznámého světa.
Příklad: Harry odjíždí vlakem do Bradavic – opouští známý svět a vstupuje do kouzelnického světa.
Na cestě potkává nové spojence, protivníky i výzvy. Učí se, selhává, roste.
Příklad: Poznává Rona, Hermionu (spojenci), Malfoye a Snapea (konfliktní postavy). Učí se, čelí výzvám (troll, famfrpál), roste.
Hrdina se blíží k místu největšího strachu. Může to být vnější hrozba, nebo hluboký vnitřní stín.
Příklad: Trojice objeví, že někdo chce ukrást Kámen mudrců. Rozhodnou se jednat sami – to je symbolické „sestoupení do jeskyně“.
Vrchol krize – symbolická smrt a znovuzrození. Hrdina čelí sám sobě a přerůstá svou starou verzi.
Příklad: Harry projde sérií zkoušek (šachy, hádanky, klíče) a nakonec čelí Voldemortovi. Smrt a život jsou na dosah.
Po vítězství získává odměnu – poznání, vnitřní sílu nebo dar, který hrdina zužitkuje.
Příklad: Kámen je zachráněn, Harry přežil a dozvídá se více o svých rodičích i sobě.
Hrdina se vrací do původního světa – ale už není tím, kým býval. I návrat má svá úskalí.
Příklad: Vrací se z tajných prostor Bradavic, zraněn, ale proměněn. Už není jen „chlapec z přístěnku“.
Poslední zkouška – hrdina musí naplno uplatnit vše, co na cestě objevil a naučil se.
Příklad: Harry se probouzí v nemocničním křídle – nově zrozený, silnější, s hlubším pochopením světa.
Hrdina se vrací proměněn. Přináší zpět elixír – moudrost, léčení, inspiraci nebo změnu pro ostatní.
Příklad: Vrací se na nádraží do světa mudlů, ale už není ten, kdo býval. Má přátele, domov v Bradavicích a nový smysl života.
Model Cesty hrdiny, který popsal Joseph Campbell, není jen strukturou pro psaní knih, scénářů či her. Je to univerzální mapa lidské zkušenosti. Každý z nás – ať už píše příběh, nebo právě žije svůj vlastní – prochází podobnými fázemi jako hrdinové ve známých příbězích.
Zvu tě na kurz Cestu hrdiny, ve kterém si na svém vlastním příběhu vyzkoušíš tyto principy. Budeme pracovat jak s tvůrčím, tak intuitivním psaním. Pro naladění se na sebe a svého vnitřního hrdinu zapojíme náš dech, tělo i aktivní imaginaci. Čeká tě pozoruhodná cesta tvým vlastním příběhem. Přidáš se?
Více info TADY.