Mnoho začínajících spisovatelů dělá chybu v tom, že nemyslí na svého čtenáře. Samozřejmě, že touha psát vyvěrá z vás, samotných autorů, a většina uvádí, že chce psát pro sebe. Pokud s psaním teprve začínáte, určitě byste měli psát primárně pro sebe, zkoumat svá témata, odhalovat svůj vnitřní autorský hlas, poznávat jednotlivé literární a jazykové prvky. Pokud jste již ale našli jistotu, znáte základy řemesla tvůrčího psaní a nespokojíte se psát jen do šuplíku, pak byste se měli vážně o své čtenáře začít zajímat.
Když jsem ve skupině Tvůrčího psaní z obýváku vyhlásila anketu o to, jak moc autoři myslí na své čtenáře, zvedla se vlna emotivní diskuze. Autoři většinou píšou pro sebe a „v duchu se modlí, aby se to líbilo také čtenářům“. Druhou nejpočetnější skupinou jsou ti, kdo se vůbec čtenářem nezabírají a píšou si podle svého. Těch, kdo potřebují vědět, pro koho píší je opravdu zlomek.
V diskuzi padla i úvaha nad kvalitou díla, které je psáno primárně pro své cílové čtenáře. Určitě jste narazili na Padesát odstínů šedi. I když jste knihu nikdy nečetli, víte o čem je. Je tak známá, že se nám vpila pod kůži, i když jste ji nikdy neotevřeli. Říká se ale, že už tak dobře napsaní není. Edgar Allan Poe svá témata chladně kalkuloval. Charles Dickens, který dětství prožil v bídě, dostal na Kroniku Pickwickova klubu zakázku. Díla těchto velikánů, i přestože psaná s cílem prodat, zachovávají kvalitu, a boří mýtus o tom, že psát na zakázku nebo s ohledem na čtenáře je špatné.
To dokládá i úspěch českých spisovatelů. Šikmý kostel Karin Lednické stejně jako Hana Aleny Mornštajnové se veze na vlně obliby historických románů. Jedná se o čistou náhodu nebo kalkul? A nejde spíše o míru autorovy vyzrálosti?
Vnímat svého čtenáře a pracovat s ním může být pro autora obohacující. Osobně si myslím, že to dělá kromě jiného autora spisovatelem. „Pro čtenáře píše ten spisovatel, který je už vypsaný a psaní nebere jen jako formu terapie, ale ví, že jeho příběhy mají dopad,“ říká autorka pěti knih a lektorka psaní Alžběta Bublanová.
Během svého působení v projektu jsem si začala všímat, jak moc (ne)vyzrálost autora ovlivňuje jeho tvorbu. Jedna věc je naučit se a zvládnout základy tvůrčího psaní, druhá vybrat si pro sebe vhodné prostředky, které mu pomohou v nacházení vlastního stylu a vyjadřování, a třetí, podstatná věc, jak moc autor dozrál ve svém tvůrčím procesu, a otevírá se novým přístupům a možnostem, včetně střídání žánrů, nacházení nových, neznámých témat, volby pro něho neobvyklých forem vyprávění. Jak příběh podat tak, aby se nejen líbil autorovi, ale také zapůsobil mezi čtenáři.
Co tedy získáte tím, že budete na svého čtenáře myslet? I začínající autoři by měli vědět, že tím, že si ujasní, o čem píší, tak trochu definují svou cílovou skupinu. Píšete pohádky? Pak píšete pro děti. Podle toho, jak jsou staré, volíte i jazyk. Jinak budete mluvit na tříleťáky a jinak na desetileté. Bude se váš malý čtenář zajímat o vesmír nebo princezny? Jak se dítě chová? Potřebuje si vše samo vyzkoušet nebo mu stačí názorně věci vysvětlit? Pokud se nespokojíte se samotným příběhem, a sami jste kreativní, stane se, že vymyslíte speciální knihu s interaktivními prvky. V druhém případě vám vystačí samotný příběh. Na koho tedy cílíte a máte pro tuto skupinu předpoklady? Nikdy byste se neměli nutit do něčeho, co vy sami nejste.
Díky tomu, že budete ve svém psaní vědomí, budete i vědět, do kterého nakladatelství svůj rukopis pošlete. „Vybírejte si nakladatelství podle toho, co vydávají, a neděste se, když vám neodpovídají. Možná jste se jednoduše netrefili,“ radí Gabriela Kostašová, redaktorka nakladatelství Jota.
Na výše uvedené pohádkové anabázi bude fungovat i vaše sci-fi, fantasy nebo román pro ženy. Vnímejte svého čtenáře hned od začátku své spisovatelské dráhy. Nakonec to oceníte vy, a vaši čtenáři zvláště!
Autorka článku: Andrea Selzerová, zakladatelka projektu Kurzy z obýváku a průvodkyně tvůrčího procesu
Fotografie: Eliška Kubíková
Zrajte autorsky s námi v Autorském klubu! Každý měsíc vám představíme jeden literární prvek ze čtyř originálních úhlů pohledu, do hloubky vaší tvůrčí potenciality. Díky předplatnému budete mít přehled o nejnovějších novinkách ve světě psaní a knih. Získáte také přístup k online rozhovorům se spisovateli a odborníky knižního trhu.
Jak si určit cílovou čtenářskou skupinu a pracovat s ní? To vám na základě svých zkušeností dopodrobna vysvětlí autorka šesti knih Ludmila Bakonyi Selingerová, která si prošla všemi cestami vydání. Co by ji usnadnilo a urychlilo jeji spisovatelskou cestu? Přihlašte se na webinář Autorský profil: jak dát o sobě vědět.